Dorința de a controla orele de lucru și banii câștigați, satisfacția de a face ceea ce ne place: acestea sunt câteva dintre motivele pentru care antreprenoriatul este răspunsul și cheia unui stil de viață și a unei activități în ale căror ore fixe și maeștri devin amintire. Uneori frustrarea este cea care dă impulsul final, alteori oboseala sau epuizarea extremă îl determină pe angajat să decidă că își dorește altceva.

Cu motivele în buzunar, cu actele corporative proaspăt lansate, fostul angajat merge spre libertate cu energie și speranță. Dar niciunul dintre ei, singur, nu este o strategie. Euforia cedează rapid loc fricilor subtile care pândesc după colțul libertății.

Cât de previzibilă este frica de eșec? Nu doar previzibile, ci în fruntea unui clasament al celor mai frecvente temeri, în general. Avem un exercițiu bogat de a crea scenarii cu soluții în caz de eșec. Dar cât de des ne întrebăm „ce fac dacă am succes?”. Nu este că ne este frică de succes, dar și succesul trebuie gestionat. Poate că afacerea începe de minune, rezultatele apar în scurt timp și ne aflăm, ca antreprenori, pe valul victoriei și al succesului financiar. Cât de pregătiți sunt câștigătorii la loterie? Ce abilități au ei pentru a gestiona norocul și banii? A face bani și a-i păstra sunt două lucruri diferite care necesită abilități diferite și acestea sunt aplicabile și la nivel de antreprenor sau angajat.

Antreprenorul aflat la început de drum trebuie să-și dezvolte competențe diferite de cele moștenite din statutul de angajat. Salariul nu mai vine automat, veniturile trebuie generate din surse (re)proprii, serviciul sau produsul trebuie promovat. Aici se arată o altă teamă subtilă, cea legată de vânzări. În multe cazuri, mântuirea vine din recomandările clienților, iar singura tactică de vânzare a antreprenorului este să facă cea mai bună treabă cu fiecare client, în speranța că îl va aduce pe următorul. Tactica poate avea succes, dar pe termen lung nu face decât să mențină activitatea la un nivel de supraviețuire. Pentru cei care doresc să extindă afacerea, vânzarea trebuie să devină un obicei. De fapt, chiar este. Ne vindem imaginea (gratuit) pe rețelele de socializare, pentru like-uri. Ne „vindem” statutul și experiența noastră profesională de fiecare dată când întâlnim pe cineva și spunem ce facem. Suntem mult mai obișnuiți să vindem decât credem. Este nevoie doar de o structură a procesului și de dorința de a practica cu clienții.

Frica de a vorbi în public, față în față cu frica de regret

A fi în fața clienților înseamnă a obține o vizibilitate mai mare într-un timp scurt. Întâlniri de afaceri, rețele, evenimente specifice industriei și, cel mai important, rețelele de socializare vor pune antreprenorul în centrul atenției. Frica de a fi în centrul atenției nu înseamnă doar să vorbești pe scenă. Și să fii în fața clienților la ghișeul magazinului tău poate fi o provocare, pentru cei obișnuiți cu pseudo-anonimatul vieții profesionale.

Studiile o dovedesc 76% din populație se teme să vorbească în public, de prezentări online sau facilitarea unei întâlniri. Revista Forbes susține că vorbirea în public este frica numărul unu, în timp ce moartea este a doua. Se pare că nu vorbirea în sine este frica, ci posibilele ei efecte, precum riscul de a uita cuvinte, de a fi judecat, de a părea nesigur, frica de a vorbi spontan în fața unui public, oricât de mare sau mic.

Motivele pentru a deveni antreprenor sunt multe și variate, iar teama de eșec și regretul pot genera suficientă motivație pentru schimbare. Frica de regret poate deschide uși către oportunități, stilul de viață la care ai visat mereu, la fel cum poate închide acele uși atunci când mantia antreprenorului pare greu de purtat. Oricare dintre aceste temeri poate fi îmblânzită cu răbdare, curaj și înțelegerea că doar noi deținem reperul pentru succesul personal.

Alecsandra Ecard este antreprenor, mentor pentru antreprenori la începutul călătoriei. Are o vastă experiență în programe educaționale de antreprenoriat, antreprenoriat și angajabilitate, precum și în consiliere în carieră și dezvoltare personală.

Autorii care semnează materialele din secțiunea Invitații – Ziare.Com își asumă întreaga responsabilitate pentru conținut.

Articolul precedentCriterii esentiale atunci cand alegi un cuptor de pizza pentru restaurantul tau
Articolul următorSfaturi utile care pot duce la eficiența afacerii și la reducerea costurilor în cadrul unei companii