In prezent, Ministerul Antreprenoriatului si Turismului face cunoscut intr-o dezbatere publica unul dintre cele mai sustinatoare proiecte de finantare. HORECA 2 poate fi accesat de cei ce doresc un sprijin economic, asigurat de fondurile publice nationale.

Cine poate beneficia de acest plan in curs de desfasurare? Intreprinderile mici si mijlocii ce isi sustin activitatea in domeniul turistic, alimentatie publica, organizari de evenimente, agentii de turism licentiate si ghizi de turism cu atestate. Totodata, beneficiari sunt si cei ce gestioneaza intreprinderi mari, dar din aceleasi domenii precum cele enuntate. Toate aceste intreprinderi primesc un suport economic drept urmare a scaderii economiei si fondurilor odata cu inceperea razboiului Ucraina-Rusia. Intregul conflict a pus in dificultate de functionare o mare parte din ceea ce inseamna afaceri HoReCa.

Ce sustine Ministrul MAT cu privire la programul HORECA 2?

Constantin Daniel Cadariu, ministru MAT, sustine ca proiectul HORECA 2 este mai mult decat necesar pentru a gestiona uniform situatia actuala. Odata ce consecintele pandemiei au lasat o amprenta adanca in domenii diverse de activitate, inceperea razboiului nu a condus decat spre o adancire si mai mare a problematicii economiei. In prezent, programul de finantare reprezinta o prioritate pentru MAT.

Pentru ca decizia este una ferma si solida, MAT cauta cele mai bune solutii pentru ca foarte multe intreprinderi sa poata beneficia de finantare. Prioritara este implementarea procedurii care sa sustina indeaproape aceste domenii de activitate (enumerate in prima parte).

In noua structura a planului au fost introdusi organizatorii de evenimente, societatile. Acestia au fost exclusi in prima editie a proiectului. Se doreste ca intreaga activitate sa fie readusa la normalitate, in urma pierderilor uriase cauzate de razboi. Amplificarea preturilor la anumite servicii si altele a condus la o schimbate drastica in procesul de activitate al multor societati. Tocmai din acest motiv, MAT sustine potentialii beneficiari in a profita de programul de finantare.

Cand va fi aprobat proiectul?

Comisia Europeana are in vedere aprobarea deciziei de autorizare. Imediat ce totul este confirmat din partea Comisiei, Ordonanta de Urgenta a Guvernului va aproba schema, iar Monitorul Oficial al Romaniei se va ocupa de publicarea oficiala a proiectului.

Cine poate beneficia de HORECA 2?

Suma destinata finantarii este de 550 milioane de euro. In urma unei statistici clare, se estimeaza un total de 10.000 de beneficiari ai schemei de ajutor.

Printre cei ce pot sa se foloseasca de finantare se enumera:

  • totalitatea agentiilor de turism licentiate si ghizi din domeniu ce detin atestate oficiale,
  • societati de primire de grad turistic ce indeplinesc functii de cazare clasificate,
  • societati bazate pe organizarea de evenimente.

Toate acestea trebuie sa isi desfasoare activitatea in Romania si sa fie gestionate sau definite de intreprinderi mari, mijlocii sau mici. Infiintarea lor este necesar sa fie realizata in baza legilor expuse in program.

De ce este benefic un astfel de program?

Foarte multe intreprinderi nu iau initiativa de a solicita accesarea unor fonduri europene sau scheme de ajutor, considerand drept insuficiente resursele acestora. Alte societati nu sunt in pas cu noile programe, afland prea tarziu sau niciodata de ceea ce statul le poate oferi prin intermediul acestor scheme de ajutor. Totodata, exista si intreprinderi ce nu isi asuma o responsabilitate precum procesul de accesare al fondurilor.

In ciuda supozitiilor, pentru o societate sau intreprindere este extrem de benefic sa actioneze in scopul accesarii planului de ajutor. Daca indeplineste toate cerintele si se incadreaza in structura proiectului, totul este deja ca si rezolvat. Formalitatile prin care este autorizata obtinerea finantarii nu sunt imposibile.

Toata birocratia este pasul catre rezultatul final, o mai buna desfasurare a activitatii bazata pe fondurile HORECA 2. Este in avantajul oricarei societati sa profite de acest proiect in curs de aprobare.

Criteriile ce fac eligibila o intreprindere in a obtine o schema de ajutor HoReCa

Fiecare intreprindere trebuie sa indeplineasca toate cerintele impuse in cadrul proiectului. Odata ce acestea sunt indeplinite, pasii catre a fi aprobata schema in interiorul societatii sunt infimi. Importante sunt criteriile de ,,participare”. Cum devine eligibila o intreprindere?

1. Toate societatile infiintate pana la data de 31.12.2020. Codul CAEN Rev.2 prin care este solicitata finantarea trebuie sa fie eligibil in Schema (Anexa 1); autorizarea lui sa fi avut loc la cel putin data de inscriere 01.01.2021.

2. Intreprinderile sunt de tip autonom, partenere sau legate (mici, mari sau mijlocii).

3. Este necesara mentinerea activitatii pentru care s-a solicitat finantarea pentru o perioada de 24 luni incepand cu data primei plati realizata cu schema de ajutor.

4. Situatia financiara trebuie depusa cu minim 5 zile inainte de data inscrierii la institutiile fiscale abilitate.

5. Nu pot cere aprobarea finantarii acele intreprinderi ce comit sau au comis acte de frauda, coruptie, dovedite printr-un ordin judecatoresc.

Cei doi piloni pentru proiectul de finantare

Inscrierea electronica a intreprinderilor si societatilor in cadrul schemei de ajutor HORECA 2 se poate realiza prin intermediul a doi piloni principali:

Pilonul 1

Majorarea totalului de cheltuieli inregistrat in perioada 1.01-31.12.2022 aferent aceleasi perioade din anul 2021, este compensata. Exceptie fac acele cheltuieli cu privire la consumul de energie electrica, gaz.

Pilonul 2

30% compensare maxima pentru majorarea costului la energie electrica sau gaz (perioada 1.02-31.12.2022).

Intreprinderile, potentialii beneficiari ai schemei de ajutor, au posibilitatea de a aplica pentru ambii piloni. Desigur, este valabila si alegerea unui singur pilon dintre cei doi prezentati.

Atentie! Taxa pe Valoarea Adaugata (TVA) nu este introdusa in cuprinsul proiectului de finantare, nefiind eligibila.

Aplicatia destinata inscrierii

Cum va fi calculata schema de ajutor? Prin intermediul aplicatiei informatice. In functie de Cadrul Temporar Ucraina vor fi stabilite si cele doua perioade diferite in care vor avea lor calculele. Procesul va fi realizat pentru fiecare pilon separat.

Potentialii beneficiari au misiunea ta a incarca in respectiva aplicatie toate actele necesare si cerute in cadrul proiectului, respectand fiecare deadline si perioada mentionata in actul oficial al schemei de ajutor.

Valorile distribuite pilonilor 1 si 2

Schema de ajutor in cazul primului pilon ajunge la o valoare de maxim 500.000 de Euro/intreprindere. Al doilea pilon este valorificat la suma de maxim 2.000.000 euro/ intreprindere. Pentru cei ce au in vedere alegerea ambilor piloni, suma finantata nu poate depasi maximul de 2 milioane de Euro.

Cum se poate inscrie un potential beneficiar in aplicatia oficiala?

Daca sunt indeplinite cerintele impuse, intreprinderile sau diferitele societati pot aplica prin intermediul aplicatiei. Procedeul de inscriere este format din cativa pasi:

  • Prin linkul oficial pus la dispozitie de catre MAT, beneficiarii creaza un cont (user, parola, profil). Acestia trebuie sa aiba in vedere completarea unui formular de inscriere. O mare responsabilitate le revine tuturor celor ce aplica si anume, sa urmareasca indeaproape toate informatiile postate de catre MAT pe site-ul oficial si chiar si pe aplicatie.
  • In cadrul aplicatiei vor fi adaugate actele oficiale necesare inscrierii (semnatura electronica este obligatorie). Sunt necesare date despre intreprindere si reprezentant. Nu este un proces dificil, ci doar unul ce necesita atentie si rabdare din partea aplicantului.
  • Urmeaza ca fiecare aplicant sa completeze cererea de inscriere, in format electronic. Sunt necesare de asemenea si: o declaratie pe proprie raspundere, copii dupa diferitele acte ce justifica activitatea desfasurata de catre intreprindere/ societate (certificate de functionare, autorizatii sanitar-veterinare in cazul celor ce fac parte din domeniul alimentatiei publice, atestate, licente).
  • Odata completat formularul de inscriere, fiecare aplicant isi asuma indeplinirea conditiilor: achitarea datoriilor in cazul bugetului central, mentinerea activitatii de lucru timp de 24 de luni etc.
  • Urmatorul pas este destinat incarcarii facturilor de gaz si curent electric din perioada aferenta schemei de ajutor (anul 2021). Toate actele trebuie sa fie semnate electronic.

Alte informatii cu privire la perioada de inscriere

Cei ce doresc sa fie la curent cu tot procesul de desfasurare al perioadei de inscriere trebuie sa mai stie urmatoarle lucruri:

–          Toate datele oficiale sunt postate pe site-ul oficial MAT.

–          Procedeul de inscriere si data corespunzatoare fiecaruia sunt comunicate cu 3 zile lucratoare inainte de ziua deadline pe site-ul oficial.

–          Aplicatia virtuala este disponibila de-a lungul intregii perioade de inscriere. (Etapa 1)

–          Pentru Etapa 2, aplicatia este disponibila timp de 10 zile lucratoare, incepand cu ora 10:00 din ziua stabilita de catre institutie. 

–          Datele introduse in aplicatie pot fi vizualizate in permanenta.

–          Este necesara introducerea unei adrese de mail. Aceasta trebuie verificata si actualizata, fiind unica adresa folosita pentru completarea tuturor actelor necesare inscrierii.

–          Dupa crearea contului si introducerea datelor, fiecare aplicant va primi confirmarea inregistrarii.

–          Odata finalizat procesul, datele nu mai pot fi schimbate, actualizate etc.

–          Formalitatea verificarii si a evaluarii se realizeaza in ordinea inregistrarilor, confirmata de catre aplicatie.

Concluzie

Pentru toate intreprinderile ce doresc un sprijin in a-si remedia situatia economica, HORECA 2 este avantajul de care se pot folosi. Iata un plan de ajutor infiintat strict pentru imbunatatirea activitatii din diferite domenii, incat consecintele impuse de pandemie si razboi sa nu fie in continuare o problema la nivel national. Prin indeplinirea tuturor caracterelor oficiale, aplicantul poate beneficia de unul sau ambii piloni ai Schemei, 500.000 de euro sau 2.000.000 de euro destinati activitatii sale de lucru.

Articolul precedentCe înseamnă pentru români trecerea la piața semi-reglementată a energiei? Categoriile de clienți care pot avea facturi mai mici
Articolul următorCât de importante sunt echipamentele individuale de protecție?